تحلیل رسانه های بیگانه از ثبت نام کنندگان روز آخر:

از واهمه هاآرتص از ثبت نام جلیلی تا استقبال بلاتفاق رسانه های غرب از آمدن هاشمی و مشایی

پس از پایان ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، رسانه های غربی به بازتاب این خبر و تحلیل ثبت نام هایی روز پایانی پرداختند که استقبال بلاتفاق این رسانه ها از آمدن هاشمی و مشایی و مواجهه با حضور جلیلی در نوع خود قابل تامل می باشد. مطلب حاضر صرفا به بازتاب خبر کاندیداتوری مشایی و هاشمی پرداخته و قصد ندارد صحت یا عدم صحت تحلیل ها را بررسی کند ولی سوالی که با دیدن این حجم سنگین از تحلیل ها مبنی بر عدم همراستایی دیدگاه های این دو با نظرات رهبری به ذهن می رسد این است که چرا این چهره ها نباید مواضعی اتخاذ کنند که قاطبه رسانه های بیگانه چنین برداشتی از رفتار آنها داشته باشند.

سرویس بین الملل پایگاه 598 - پس از پایان ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، رسانه های مختلف به بازتاب این خبر و تحلیل ثبت نام هایی که در روز پایانی و در دقایق آخر صورت گرفت پرداختند.

لوموند به ترتیب کاندیداتوری آقایان هاشمی رفسنجانی، سعید جلیلی، و اسفندیار رحیم مشایی را مهمترین وقایع روز آخر ثبت نام ها عنوان کرد و در خصوص هر کدام از این سه چهره به نکاتی اشاره کرد. پررنگ ترین نکته ای که در مطلب مذکور درباره آقای هاشمی به آن اشاره شده دستگیری فرزندان وی، فائزه و مهدی هاشمی، به جرم اقدام علیه امنیت ملی در ماه های گذشته است. ظاهرا کاندیداتوری فردی که فرزندانش علیه امنیت ملی اقدام کرده اند و وی هیچگاه از آنان برائت نجست، جالب ترین بخش ماجرا از نظر نویسنده مطلب است. ریزترین مطلبی که درباره سعید جلیلی در این مطلب ذکر شده علاوه بر قاطعیت وی در خصوص مذاکرات 1+5، حضور وی در جنگ ایران و عراق و جانبازی ایشان است. لومومند قاطبه رای دهندگان به آقای جلیلی را طیف سنتی و طرفداران رژیم می نامد.

در آخر نکته ای که درخصوص کاندیداتوری آقای مشایی در نظر این نشریه از همه جالب تر بوده است، همراهی رئیس جمهور و البته حرف و حاشیه هایی است که همیشه همراه این چهره سیاسی وجود داشته است. لومند درخصوص وی می نویسد: ”مشایی به ترویج ناسیونالیسم ایرانی متهم است."

بلومبرگ نیز در مطلبی کوتاه ثبت نام آقاین هاشمی و مشایی را حساس ترین اتفاق روز پایانی نامید و در این باره نوشت:”رئیس جمهور پیشین ایران، آقای هاشمی رفسنجانی، که در جریان حوادث سال 2009با اپوزوسیون داخلی اعلام همراهی کرده بود در دقایق آخر به جرگه ثبت نام کنندگان پیوست... همچنین اسفندیار رحیم مشایی، همراه نزدیک رئیس جمهور فعلی که در سفرهای اخیر همواره در کنار وی بوده است نیز کاندیداتوری خود را ثبت نمود."

یورونیوز کاندیداتوری هاشمی را از این جهت حائز اهمیت عنوان می کند که وی در جریانات سال 88، از سوی جنبش سبز، به عنوان قهرمان اصلاح طلبان مطرح شده بود.

ان بی سی نیوز، با اشاره به حمایت هاشمی از اصلاح طلبان در انتخابات پیشین، پشتیبانی جبهه اصلاحات از وی را در انتخابات پیش رو بدیهی دانست. همچنین درباره کاندیداتوری سعید جلیلی می خوانیم:”سعید جلیلی، محافظه کار تندروی نزدیک به آیت الله خامنه ای، کسی است که با رویه ی خود تا کنون اجازه نداده است تا مذاکرات با نتیجه مطلوب دنبال شوند!" همچنین درباره ثبت نام مشایی باز هم شاهد هستیم که بی اعتمادی جریان اصولگرای ولایتمدار نسبت به وی در اخبار خبرگزاری های بیگانه به وضوح مورد بحث قرار می گیرد. ان بی سی نیوز در این باره می نویسد:”قشر ولایتمدار [با تعبیر قشر نزدیک به رهبر] وی را دارای دکترین ملی گرایانه می دانند." (نقل به مضمون)

نیویورک تایمز در تحلیلی جالب توجه، تایید صلاحیت هاشمی و مشایی را برای نظام اسلامی چالش برانگیز می داند زیرا مواضع هر دوی این اشخاص را غیرهمسو با مواضع نظام حاکم می داند. با این وجود بلافاصله پس از ذکر این نکته و در ادامه مطلب می خوانیم:”البته هر دوی آنها به شدت با هم مخالف هستند."نیویورک تایمز مشایی را تندرو تر از احمدی نژاد معرفی می کند و در ادامه به بعضی رفتارهای وی اشاره دارد که باعث رنجش روحانیون شده بود.

واشنگتن پست معتقد است هم مشایی و هم هاشمی مورد حمایت افرادی قرار دارند که پیشتر از اصلاح طلبان حمایت کرده بودند. این سایت خبری با تکرار حمایت های ضمنی از هاشمی باز هم از او با عنوان ”یکی از بنیانگذاران حکومت"یاد می کند و مکررا بر اظهارنظر وی تاکید دارد که مدعی شده بود فقط با تایید رهبر وارد انتخابات می شود. نویسنده این مطلب همچنین حضور مشایی را یادآور طرح ”پوتین-مدودف" می داند و خاطرنشان می کند:”هم هاشمی –که برخی وی را نماینده جریان رانت اقتصادی می دانند- و هم مشایی که نام او تداعی کننده موضوع وجود جریان انحرافی در دولت احمدی نژاد است، در سالهای گذشته بازیکنان قدری در جریانات سیاسی بوده اند، به همین دلیل رد صلاحیت آنان از سوی شورای نگهبان مشکل به نظر می رسد."

سایت دویچه ووله، رفسنجانی و جلیلی را قَدَرترین کاندیداهایی دانست که در روز پایانی ثبت نام، کاندیداتوری خود را ثبت کردند. در این مطلب به این نکته اشاره شده است که اعتراضات و آشوب های ایران در سال 2009 پس از اظهارنظرهای هاشمی صورت گرفتند.

بی بی سی، بدون توجه به سخنان مکرر رهبر معظم انقلاب مبنی بر عدم حمایت از هیچ کاندید خاصی، پس از انتشار خبر کاندیداتوری آقایان رفسنجانی، مشایی و جلیلی، عنوان کرد:”...تحلیل ها حاکی است پس از جریانات 4 سال پیش، اعتماد آیت الله خامنه ای به رفسنجانی از بین رفته است و مشایی نیز به وضوح در تقابل با حلقه طرفداران رهبری در ایران قرار دارد. بنابراین جلیلی تنها کاندید نزدیک به رهبری است."

جورالیزم پست، خبر کاندیداتوری جلیلی را حائز اهمیت بیشتری نسبت به ثبت نام هاشمی و مشایی تشخیص داده و با تاکید بر اهمیت و نفوذ وی در مذاکرات هسته ای، وی را به عنوان گزینه ای معرفی می کند که احتمال ریاست جمهوری وی نیز برای آنان دلهره آور است.

هاآرتص نیز جلیلی و هاشمی را مهمترین و تعیین کننده ترین چهره های وارد شده به گود انتخابات می داند و طبق معمول بنا به واهمه ای که از ادامه روند مذاکرات هسته ای دارد از جلیلی به عنوان یک محافظه کار افراطی یاد می کند.

اما در این میان تیتر فاکس نیوز نیز شگفت انگیز نشان می دهد. این سایت با درج تصویری از هاشمی در تیتر خود نوشت به دنبال یک قهرمان: رفسنجانی با در نظر گرفتن امیدهای اصلاح طلبان برمی گردد.

فاکس نیوز معتقد است تجار و بازرگانان و صرافان به محض شنیدن خبر کاندیداتوری وی قیمت ها در حدود 4 درصد کاهش داده اند.

لس آنجلس تایمز نیز با بازتاب خبر کاندیداتوری رفسنجانی و مشایی می نوسید صرف نظر از تایید یا عدم تایید صلاحیت این دو، بسیاری کارشناسان معتقدند هیچ کدام از این دو نفر شانس رای بالایی ندارند.

هافینگتون پست، تیتر و عکس اول خبرهای ایران را به کاندیداتوری مشایی اختصاص داد و از او با عنوان کاندید ناسیونالیست دولت یاد کرد. چیزی که هافینگتون پست نیز مانند بسیاری سایت ها و خبرگزاری های دیگر به آن اشاره کرده بود، تقابل دیدگاه های مشایی با رهبری حکومت اسلامی بود.

مطلب حاضر صرفا به بازتاب خبر کاندیداتوری مشایی و هاشمی پرداخته و قصد ندارد صحت یا عدم صحت تحلیل های فوق را بررسی کند ولی سوالی که با دیدن این حجم سنگین از تحلیل ها مبنی بر عدم همراستا بودن دیدگاه های این دو با نظرات رهبری به ذهن می رسد این است که چرا این چهره ها نباید مواضعی اتخاذ کنند که قاطبه رسانه های بیگانه چنین برداشتی از رفتار آنها داشته باشند.

منابع خبری:

http://www.lemonde.fr/proche-orient/article/2013/05/11/iran-nouvelles-candidatures-en-vue-des-presidentielles-de-juin_3175773_3218.html

http://www.bloomberg.com/news/2013-05-12/ex-president-ahmadinejad-aide-shake-up-iranian-election.html

http://www.euronews.com/2013/05/11/big-names-register-in-last-minute-dash-for-iran-s-presidency/

http://worldnews.nbcnews.com/_news/2013/05/11/18194285-last-minute-entry-transforms-iranian-race?lite

http://www.nytimes.com/2013/05/12/world/middleeast/two-candidates-shake-up-irans-presidential-race-as-last-minute-entries.html?_r=0

http://www.washingtonpost.com/world/middle_east/irans-presidential-field-begins-to-take-shape/2013/05/11/335382f6-ba43-11e2-aa9e-a02b765ff0ea_story.html

http://www.dw.de/nuclear-negotiator-and-former-president-eye-iran-election/a-16807270

http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-22494981

http://www.huffingtonpost.com/2013/05/11/esfandiar-rahim-mashaie-ahmadinejad-iran-president_n_3260056.html?utm_hp_ref=world

http://www.jpost.com/Middle-East/Iran-nuclear-negotiator-Jalili-enters-presidential-race-312836

http://www.foxnews.com/world/2013/05/12/looking-for-hero-iran-rafsanjani-builds-comeback-bid-on-reformist-hopes/

http://www.latimes.com/news/nationworld/world/middleeast/la-fg-iran-presidential-candidates-20130512,0,1208999.story