به گزارش اول نیوز، روزنامه انگلیسی گاردین طی مطلبی به بررسی شخصیت های مطرح انتخابات ۹۲ پرداخت که سعید جلیلی،محمد باقر قالیباف و اسفندیار رحیم مشایی هم جز این افراد بوده اند.

شرح مطلب گاردین در ادامه :

اسفندیار رحیم‌مشایی
مشایی ۵۳ ساله، متحد نزدیک و معتمد رئیس‌جمهور [آقای] محمود احمدی‌نژاد به شمار می‌رود. آنها حدود ۳۰ سال است که همدیگر را می شناسند و با یکدیگر همکاری دارند. مشایی پس از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹، در واحد اطلاعات یک پایگاه نظامی فعالیت کرد و سپس پست پایینی در وزارت اطلاعات ایران کسب کرد. وقتی [آقای] احمدی‌نژاد به مناصب مهمی ابتدا به عنوان شهردار تهران و سپس ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۰۵ رسید، مشایی هم در کنار وی پیشرفت کرد.
در سال ۲۰۰۹ وقتی [آقای] احمدی‌نژاد برای بار دوم در انتخابات پیروز شد، مشایی را به عنوان معاون اول خود منصوب کرد، اما یک هفته بعد [آیت‌الله] خامنه‌ای دستور استعفای وی را صادر کرد. اصولگرایان او را به تلاش برای تضعیف حکومت از طریق حمایت از ملی‌گرایی و ترجیح ایران بر اسلام و نیز جانبداری از آزادی‌های بیشتر فرهنگی متهم کرده‌اند. اخیراً مشایی رهبر یک «جریان انحرافی» عنوان گرفته است. گمانه‌زنی‌ها و شایعات حکایت از عدم تایید صلاحیت وی توسط شورای نگهبان دارد. با این اوصاف [آقای] احمدی‌نژاد قاطعانه در کنار مشایی ایستاده است.
• سعید جلیلی
جلیلی ۴۷ ساله دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران است. او در سال ۲۰۰۷ جانشین علی لاریجانی، رئیس کنونی مجلس و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای وقت ایران شده و عهده‌دار مسوولیت تعامل با غرب بر سر فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی شد.
جلیلی که دارای دکترای علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق است، پیش‌تر چهره آشنایی در سیاست‌های ایران نبود تا این که مسوول مذاکرات حساس هسته‌ای کشور شد.
زمانی که پرونده هسته‌ای ایران در مرکز توجه قرار گرفت، جلیلی به یک چهره‌ همگانی در فعالیت‌های هسته‌ای ایران تبدیل شده و در تلاش برای یافتن راه‌حلی در خصوص بن‌بست میان تهران و غرب در مکان‌های بین‌المللی با دیپلات‌های عالی‌رتبه غرب دیدار و گفت‌وگو می‌کند. گرچه در دوران جلیلی فعالیت هسته‌ای ایران تحت بازرسی‌های دقیق بی‌سابقه‌ای قرار گرفته، اما ایالات متحده و اتحادیه اروپا در سال‌های اخیر به خاطر مخالف ایران با توقف غنی‌سازی اورانیومش، واردات نفت آن کشور را تحریم کرده‌اند. جلیلی از متحدان نزدیک [آیت‌الله] خامنه‌ای بوده و به گمان بسیاری کاندیدای ایده‌آل وی تلقی می‌شود. جلیلی همچنین از سال ۲۰۰۱ به مدت چهار سال گرداننده دفتر [آیت‌الله] خامنه‌ای بود.


• محمدباقر قالیباف
قالیباف ۵۲ ساله از فرماندهان سابق نیروی هوایی سپاه قدرتمند پاسداران و فرمانده سابق پلیس ایران است. او در انتخابات سال ۲۰۰۵ از [آقای] احمدی‌نژاد شکست خورد، اما مدت کوتاهی پس از به قدرت رسیدن [آقای] احمدی‌نژاد به عنوان رئیس‌جمهور، جانشین وی و شهردار تهران شد. از آن زمان او به عنوان یک سیاستمدار میانه‌رو جایگاه خود را حفظ کرده، اما از متحدان سرسخت آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر کشور محسوب می‌شود.
قالیباف که یک اصولگرای محافظه‌کار است، ائتلافی با دو چهره برجسته دیگر یعنی علی‌اکبر ولایتی، مشاور ارشد خامنه‌ای و غلامعلی حدادعادل، از روسای سابق مجلس تشکیل داده است. سه نفر برای کاندیداتوری ثبت نام کرده‌اند، اما طبق برنامه این ائتلاف سرانجام تنها یک نفر قرار است باقی بماند و گمان می‌رود آن یک نفر قالیباف باشد.
اخیراً در یک گردهمایی، حامیان قالیباف در اقدامی که یادآور انتخابات سال ۲۰۰۹ و زمانی است که میرحسین موسوی، رهبر اپوزیسیون جنبش سبزی به راه انداخت، طرفداران قالیباف در حالی مچ‌بندهای زرد به دست بسته و بندهای زردرنگ حمل می‌کردند، از نامزد مورد علاقه‌شان استقبال کردند و این اقدام حکایت از این دارد که او احتمالاً رنگ زرد را برای کمپین خود برگزیده است.