غفوری فرد: اِحتمالا قالیباف به نفع رضایی کنار می رود

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲

 

: احتمال رد صلاحیت یکی از اعضای ائتلاف سه گانه وجود دارد/ ممکن است این سه نفر به نفع جلیلی کنار بروند/ ممکن است این سه نفر به نفع جلیلی کنار بروند حسن غفوری‌فرد، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، ورود هاشمی رفسنجانی به عرصه انتخابات را همانند حرکت پیچیده‌ ای ...

http://ie92.ir/ie92media/2013/05/30646d9fc51.jpg

حسن غفوری‌فرد، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، ورود به عرصه را همانند حرکت پیچیده‌ ای می‌داند که آرایش تمامی مهره‌های صفحه شطرنج را تغییر داده است. او معتقد است که قالیباف به نفع جلیلی کنار نخواهد رفت و مشایی نیز قطعاً رد صلاحیت می شود.
غفوری‌فرد، ادعای عجیبی را بر اساس شنیده‌هایش مطرح می کند و آن اینکه، بعید نیست یکی از سه نامزد ائتلاف ۱+۲ (ولایتی، قالیباف، حداد عادل) رد صلاحیت شود.
گزیده این گفت و گو در ادامه آمده است؛
*به نظر می رسد که ورود آیت الله هاشمی رفسنجانی و آقای سعید جلیلی به انتخابات، تغییرات عمده ای در آرایش کاندیداها خواهد داشت. ائتلاف ۱+۲ تلویحاً اعلام کرده است که شاید از آقای جلیلی حمایت کند. از ائتلاف پنج نفره، آقایان متکی و ابوترابی ثبت نام کرده اند که تا به حال موضع خاصی در قبال کاندیداتوری آقای هاشمی و سعید جلیلی نگرفته اند. ولی به نظر می رسد که اصولگرایان به عنوان یک قطب در برابر آقای هاشمی بایستند.
* البته من آقای هاشمی را خارج از دایره اصولگرایی نمی دانم و اصولاً معتقد نیستم که ایشان اصلاح طلبند. آقای هاشمی یک فرد فراجناحی است و از این موضع در مسائل مملکت نظر کرده و درباره آنها تصمیم گیری می کند. به هر حال شاید ائتلاف ۱+۲ و جبهه پایداری و سعید جلیلی، در نهایت به توافق برسند و از میان آنها یک نفر روانه انتخابات شود.
*اصولگرایان هنوز درباره هاشمی اعلام نظر نکرده اند. ولی علی مطهری از هاشمی حمایت کرده و بعید هم نیست در ستاد انتخاباتی هاشمی مسئولیتی داشته باشد. بقیه اصولگرایان هم در حال رایزنی درباره هاشمی رفسنجانی اند.
* {در پاسخ به این سوال که فرض کنیم ولایتی و قالیباف و حداد عادل به نفع جلیلی کنار بروند. اگر این گونه شود، معنای این کناره گیری سه‌نفره چیست؟} من بعید می دانم که این اتفاق به این شکل رخ دهد.
*{در پاسخ به این سوال که قالیباف برخلاف ولایتی و حداد، پتانسیل شکستن آرای هاشمی را دارد. ممکن است قالیباف به همین دلیل باقی بماند و آن دو نفر دیگر به نفع جلیلی کنار بروند؟} من احتمال می دهم حالتی برعکس رخ دهد. یعنی قالیباف به نفع هاشمی کنار برود. در سال ۸۴ که هاشمی و قالیباف کاندیدا شده بودند، در دور دوم انتخابات، به نظر می رسید که قالیباف از هاشمی حمایت کرد. ممکن است این بار هم قالیباف پس از خارج شدن از عرصه رقابت، به اردوی آقای هاشمی بپیوندد. شاید هم کنار نرود و بماند تا آرای هاشمی را بشکند.
*قالیباف حتی اگر به نفع هاشمی کنار نرود، ممکن است به نفع محسن رضایی کنار برود؛ چون قالیباف و رضایی هر دو پاسدار بوده اند.
* ولی فرض ما این است که صلاحیت هاشمی و قالیباف و حداد عادل و ولایتی تایید می شود. صلاحیت این ها در دوره های قبلی هم تایید شده است.
*{در پاسخ به این سوال که یعنی ممکن است هاشمی رد صلاحیت شود؟} آقای هاشمی نه. حالا شما یکی یکی نپرسید!
*{در پاسخ به این سوال که پس اگر هاشمی رد صلاحیتش منتفی است، این طور که شما می گویید، از بین ولایتی و حداد عادل و قالیباف، ممکن است یکی‌شان رد صلاحیت شود؟} بله. ممکن است صلاحیت یکی از این سه نفر تایید نشود. این طور که به من خبر رسیده است، شورای محترم نگهبان این بار بر روی مصادیق رجل سیاسی مذهبی و نیز بر روی مدیر و مدبر بودن کاندیداها، دقت بسیار زیادی به خرج خواهد داد. مدیر و مدبر بودن باید احراز شود. ممکن است هر سه نفر هم تایید شوند. من نباید وارد جزئیات شوم. بالاخره سیاست به گونه ای ست که همه چیزش را نمی توان خیلی شفاف گفت. من تا جایی که توانستم، قصه را گفتم. البته گفتم “احتمال دارد.” این احتمال زیر پنجاه درصد است. به احتمال بالای پنجاه درصد، هر سه نفر تایید صلاحیت خواهند شد. می خواهم بگویم شما خیلی قاطع نگویید این چند نفر حتماً تایید صلاحیت خواهند شد.
*{در پاسخ به این سوال که حالا فرض کنیم قالیباف تایید صلاحیت شود و کنار هم نرود. در مثلث قالیباف – هاشمی – جلیلی، قالیباف بیشتر آرای هاشمی را می تواند بشکند یا آرای جلیلی را؟} بیشتر آرای جلیلی را می شکند.
*من خیلی بعید می دانم که آقای هاشمی انصراف بدهد. البته من کاندیداتوری ایشان را هم بعید می دانستم.
*بعید می دانم تخریب ها به شکل سابق باشد. مسئولان مملکت، بویژه مقام معظم رهبری هم فضا را هدایت کرده اند که کاندیداها یکدیگر را تخریب نکنند.
*من از قبل هم می دانستم که آقای مصباح در حمایت از باقری لنکرانی پا بر جا خواهند بود. البته نقل قول های دیگری هم از ایشان داریم. مثلاً گفته اند اگر احساس خطر کنیم، ممکن است تصمیمان عوض شود.
*از شواهد و قرائن برمی آید، بعید است که آقای مشایی تایید صلاحیت شود. با توجه به آن نامه مقام معظم رهبری به رئیس جمهور، که صلاح ندانستند مشایی معاون اول رئیس جمهور باشد، شانس مشایی برای اینکه صلاحیتش تایید شود، کم است. به قول علما، آن نامه می تواند بینه یا اماره ای باشد دال بر تاییدنشدن صلاحیت مشایی.
*بعید می دانم که برای تایید صلاحیت مشایی حکم حکومتی صادر شود. اگر مشایی مصداق رجل سیاسی و مذهبی نباشد، دلیلی هم ندارد حکم حکومتی به نفع او صادر شود.

عصر ایران